Підтримати партію Підтримати сайт

Лібертаріанська партія України

» » РОЗРАХУНОК ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ 5.10!

РОЗРАХУНОК ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ 5.10!

8-12-2014 5 107

У наведеній схемі 5 % податок за покупця сплачує продавець, тобто саме він є податковим агентом покупця. Принцип «покупець платить» зберігається. При імпортній схемі, покупець-імпортер самостійно сплачує податок (знову принцип «покупець платить» зберігається).

Отже при 5% податку з продажу, який є фактично податком з обороту відбувається кумулятивний ефект. Але навіть при 4 переділах товару і відправці товару на експорт, система 5.10 виглядає більш конкурентоспроможною.

 

❖ РОЗДІЛ 1

Уявімо схему, в якій є 4 суб’єкта господарювання:
А — Гірничо-збагачувальний комбінат. Він виробляє руду і продає за А (ціна самої руди) + 0,05А (податок, який перераховує в бюджет);

В — Металургійний завод. Купує руду за А+0.05А. Виплавляє із руди метал. Продає метал за ціною В + 0,05В (перераховує в бюджет). Причому В включає ціну руди з 5% податком;

С — Завод по виготовленню деталей. Купує метал за В + 0,05В. Виготовлені деталі продає за ціною С + 0,05С (перераховує в бюджет). Причому С включає в себе вже сплачені податки на руду та метал з попередніх переділів;

D — Завод по виробництву двигунів. Купує деталі за ціною С + 0,05С. Робить двигуни та продає їх на експорт за ціною D + 0,05D (перераховує в бюджет).

 

Як Ви помітили у схемі присутній кумулятивний ефект (податок нараховується на ціну товару, яка вже містить податок). Адже на ціну руду, яка сидить і в ціні кінцевого продукту — двигунів, нараховується 4 рази по 5%, на метал — 3 рази, на деталь 2 рази, а на кінцевий продукт 1 раз.

При нинішній же системі ПДВ становить 20% від ціни, а з 2014 року 17%. І повністю на всю ціну нараховується лише при першому переділі. Тобто Метзавод купуватиме руду за А + 0,2А. В наступних переділах ПДВ нараховується лише на додану вартість. Тобто при другому переділі ПДВ буде сплачуватися лише з доданої Метзаводом вартості, а не з усієї вартості як при 5% з продажу. Таким чином, на виході ми все одно отримуємо 20% ПДВ (з 2014 року — 17%) незалежно від кількості переділів і перепродаж. Тобто в даному випадку система 5.10 програє, хоча й не набагато.

Якщо ж товар відправляється на експорт, то держава відшкодовує ПДВ — тут уже 5.10 програє в чисту. Уявімо, що ПДВ відшкодовується ідеально і сама ця система працює добре. Зрозуміло, що на практиці у нашій державі не все так гладко: затримка у відшкодуванні, не повне відшкодування і т.д.

На перший погляд здається, що система 5.10 є просто паскудною для експортерів та й для всіх виробників товарів з достатньою глибиною переділу.

0:1 на користь традиційної системи з ПДВ.

Здається на цьому систему 5.10 можна хоронити. Але це лише на перший погляд, адже в ціну товару включаються всі податки і збори.

 

❖ РОЗДІЛ 2

А при нинішній системі в товарі сидить зарплата та ще й податки на зарплату.

Так на сьогодні роботодавець повинен заплатити в середньому 37% єдиного соціального внеску (ЄСВ) із загального фонду заробітної плати. Потім, уже безпосередньо при виплаті зарплати, роботодавець зобов’язаний заплатити уже за робітника податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) у розмірі 15% від зарплати (а для зарплат, що у 10 і більше раз перевищують мінімальну — 17%). Плюс до всього цього за робітника роботодавець платить 3,6% ЄСВ. Тобто 37% +15%+3,6%=55,6%. Саме тому в нас велика кількість людей отримують зарплати в конвертах.

Так для прикладу, уявімо: Ви роботодавець і Вам треба для себе найняти 10 робітників. Ви на зарплату можете виділити всього 100 тис. грн. у місяць на всіх.

При нинішній системі Ви заплатите 37% ЄСВ із фонду зарплати:
100000 грн. — 37000 грн. = 63000 грн.
37 тис. пішло державі у виді ЄСВ. На зарплати 10 робітникам залишилося 63 тис.

63000 грн. : 10 робітників = 6300 грн. — кожному робітнику. Але на руки Ви даєте:

6300грн. - 6300грн. *15% - 6300грн. *3,6% = 6300грн. - 945грн. - 226,8грн. = 5128,2грн.

Де 15%, тобто 945 грн. — це ПДФО, 3,6%, тобто 226,8 грн. — це ЄСВ із робітника.

При системі 5.10 Ви як роботодавець платите лише 10% із зарплати робітника. Тобто:

100000грн. : 10 робітників = 10000грн. — кожному робітнику. Але на руки Ви даєте:

10000 грн. — 10000 грн. * 10% = 9000 грн. Це означає, що за системи 5.10 роботодавець водночас може і збільшити зарплату робітниками і зменшити витрати на з/п. Поясню: Роботодавець зменшує місячний фонд оплати праці із 100 тис. грн. до 80 тис. грн. А 20 тис. грн. бере собі в кишеню або вкладає у розвиток свого бізнесу. Залишається 80 тис. на 10 робітників.

80000 грн. : 10 робітників = 8000 грн. — місячна зарплата робітника. Але на руки він отримує:

8000 грн. — 8000 грн. * 10% = 8000 грн. — 800 грн. = 7200 грн.

Економічний ефект від цього:
Роботодавець зменшив свої витрати на оплату праці на 20%, і став більш конкурентоспроможним, тим більше що він може ці 20% вкласти в подальший розвиток бізнесу. При цьому зарплата робітника, незважаючи на зменшення фонду оплати праці, зросла на 40% — з 5128 грн. до 7200 грн. Збільшення зарплати призведе до збільшення трат робітника. Від цього виграють магазини, кафе, бари і т.д.

Як Ви вже здогадалися, всі суб’єкти із попереднього малюнку — ГЗК, Метзавод, Завод деталей, Завод двигунів, — використовують найману працю.

Отже, 5.10 зрівнює рахунок зі звичайною системою — 1:1.

 

❖ РОЗДІЛ 3

Йдемо далі. В ціні товару сидить також і податок на прибуток підприємства. При 5.10 цей податок відсутній. Нагадаю, що 10% — це соціальний податок, який стягується із найманих робітників. Він розглянутий нами у 2 розділі.

Зараз, згідно з Податковим кодексом України (ПКУ) податок на прибуток підприємств становить 19%, а з 2014 року — 16%.

Наприклад: Виробництво однієї одиниці товару з усіма затратами Вам обійшлося в 100 грн. Ви хочете заробити на ньому 20 грн. Якщо Ви платник ПДВ, то ви продаєте його безпосередньому споживачу за:

100 грн. + 20 грн. + (100 грн. + 20 грн.) * 20% ПДВ = 144 грн.

З 20 грн., які Ви заробили Вам потрібно заплатити податок на прибуток у 19% (з 2014 16%), а тому насправді Ви заробите: 20грн. - 20грн. * 19% (16% з 2014 р.) = 16,2 грн.

В даному випадку 5.10 перемагає і рахунок стає 2:1 на користь 5.10.

 

❖ РОЗДІЛ 4

Акцизи. За 5.10, як відомо, акцизів не має. Проте, за 5.10 є дорожній збір, який йде виключно на будівництво та утримання дорожньої інфраструктури. Цей дорожній збір включається до ціни пального. Тобто, чим більше їздиш, тим більше платиш — справедливо. На решту товарів акцизів не має! За нинішньої системи підакцизними товарами є:
1. Алкогольні вироби;
2. Тютюнові вироби;
3. Нафтопродукти та скраплений газ — те ж саме пальне;
4. І як не дивно — автомобілі легкові, кузови до них, мотоцикли, а також причепи (стаття 215 ПКУ).
З першим та другим пунктами — все зрозуміло. Виробникам алкогольної та тютюнової продукції система 5.10 вигідна. Це дозволить їм повністю витіснити з внутрішнього ринку конкурентів із інших країн. По третьому пункту — паритет. Але.
По четвертому пункту 5.10 знову перемагає.
В приведеному малюнку із виробництва двигунів ніби підакцизних товарів не має. Але, якщо це автомобільні двигуни, і виробник вирішив сам виробляти легкові авто, то йому потрібен кузов — тобто підакцизний товар.
Я зараз не буду описувати стан автомобільної галузі, але ніякі поблажки Автозаз та Богдан успішними конкурентоспроможними компаніями не зробили. При 5.10 у нас не з’явиться авто виробництво з повним циклом, але це дає шанс йому з’явитися. А от автоскладальне виробництво все ж залишиться, і скоріш за все складатимуть дещо краще за Жигулі та Сенси із Форзами.
Та й просадка виробництва автівок пов’язана не зі вступом до СОТ та зменшенням мит, а з кризою та зменшенням автокредитування. Ви повинні зрозуміти, що Сенс вартістю 59 тис. грн. не конкурує з Мерседесом чи іншою європейською автівкою — це різні цінові сегменти. Стримує попит на автомобілі тотальна бідність населення, для якого навіть 59 тис. грн. забагато.

Тому рахунок стає 3:1 на користь 5.10.

 

❖ РОЗДІЛ 5

Митний збір. При 5.10 покупець платить 5%, але при імпортуванні товару податковим агентом є сам покупець, тобто в даному випадку імпортер. Таким чином, фактично буде єдине мито в розмірі 5%, яке буде платить імпортер. До речі, 5% мито є дуже розповсюдженим у рамках країн-членів СОТ.

В нинішній системі паскудство зарите навіть не в самих митах, ми все ж вступили в СОТ (хоча деякі дії влади розходяться з принципами СОТ), а в тотальній корупції. Тому доволі частими є ситуації, в яких товар, що коштує 100 грн., при перетині кордону стає дорожчим в 2, а то і 3 рази!!!

Якщо ж, якомусь підприємству, наприклад Заводу по виробленню деталей потрібно буде придбати з-закордону верстати чи автоматичні лінії, то він автоматично попадає на великі фінансові та часові затрати при імпорті цього обладнання.

Плюс для економіки України був би і в тому, що наша держава стала би привабливою для шопінг-турів. А в прикордонних селах та містечках відразу б підскочила торгівля.

Якби не було величезних корупційних поборів, ще можна було б в цьому раунді зарахувати бойову нічию, а так: 4:1 на користь 5.10.

 

❖ РОЗДІЛ 6

Торгові патенти, ліцензії, дозволи, тощо.
За 5.10 нічого такого не має. Якщо Ви бажаєте зайнятися бізнесом, просто повідомите державного реєстратора по пошті про це, або на зареєструєтесь на сайті і все. Після цього Вам приходить свідоцтво та код платника податків — все. Ніяких дозволів, ніяких ліцензій — запроваджується презумпція правомірності Вашої діяльності. Це не означає, що виробник товарів стане махлювати і, наприклад, додавати в харчові продукти тони гівна. Адже при хорошій судовій системі на нього відразу посиплються позови від споживачів. А якщо суд незаангажований і справедливий, то такий виробник довго не протягне. Справедливий суд у нас може бути лише тоді, коли судді отримують за свою роботу великі гроші.

При нинішній системі в ціні товару сидять і вартість дозволів, ліцензій, а також торгових патентів.

Так для того, щоб вести торгову діяльність Вам потрібен торговий патент. Для Києва та облцентрів він становить — від 0,08 до 0,4 розміру мінімальної зарплати у місяць. Мінімальна з/п на 2013 рік — 1218 грн. Як правило, більшість міськрад (бо це місцевий збір) встановлюють максимальні розміри збору. Тобто: 1218 грн.* 0,4 = 487,2 грн. на місць. Ніби й не багато, але ж є ще дозволи та ліцензії. Для отримання дозволів та ліцензій потрібні також фінансові та часові затрати. Сума затрат залежить від галузі, в якій Ви плануєте вести діяльність.

Тому: 5:1 на користь 5.10.

 

❖ Замість висновку: Ваші приблизні майбутні запитання.

 

1. Так мало тому, що за бажання там де є більше 5-6 переділів їх можна скоротити. Так, навіть у наведеній схемі можна створити вертикально інтегрований холдинг ГЗК-Метзавод, що убиває один переділ. Приклад: компанія Ахметова «Метінвест». Також Завод по виробництву деталей та Завод двигунів можуть створити спільне підприємство (СП), що убиває ще один переділ.

Так багато тому, що на всіх ланках СП не зробиш, адже для Завода двигунів ГЗК та МЗ є непрофільними активами. Тому цю схему скорочуємо до 2 переділів: «ГЗК-МЗ» та «Завод деталей — Завод двигунів», плюс на ці переділи накидаємо ще 2 переділа «про запас», а також для людей, які будуть говорити, що переділів 5-6.

 

2. Так простіше адмініструвати податки.

 

3. Від того, що провезете через кордон 2 пари взуття, чи то 2 смартфона бюджет не постраждає. А от, провезти солідну партію смартфонів (10 тис. штук) невидимо не буде можливим. Самі подумайте, ну не буде торгова мережа як от «Фокстрот» чи «Технополіс» розділяти одну партію в 10 тис. штук, наймаючи 5 тис. таких «зайців» як Ви. Крім того, не факт, що Вам смартфон обійдеться дешевше, адже Ви купуєте товар за кордоном в роздріб, а мережа оптом.

 

4. Ні, не стануть. В переважній більшості алкоголіками стають бідняки. А боротися з алкоголізмом можна пропагуючи здоровий спосіб життя, будуючи спорткомплекси, басейни і т.д. При 5.10 спорт стане популярніший, адже збільшаться зарплати, а отже і споживання, в тому числі і спортивних послуг. Також у малих містечках з’являться хоч якісь розваги, що буде відволікати людей від розпиття спиртного.

 

5. Я не планував показувати всі податки та збори, а показав лиш найбільш поширені. Точності не чекайте, я лише хотів наглядно продемонструвати переваги та недоліки системи. І так, я розумію, що за деяких найманих робітників потрібно трішки більший ЄСВ, але я показував в середньому по країні.

 

Автор статті - Олег Гомонюк ©


------

Коментарі (0)

Залишити свій коментар: